• پی وی سی و استفاده آن در خانه و آشپزخانه

امروزه استفاده از انواع مختلف کابینت آشپزخانه و کابینت روشویی کاربرد فراوانی در ساختمان های اداری و مسکونی دارد. تولید کابینت های آشپزخانه، کمد و … با استفاده از ورق های چوبی MDF کاربرد فراوانی دارد اما به دلایل مختلفی استفاده از کابینت های چوبی MDF جای خود را به کابینت های PVC داده است. دلایل زیر از جمله علل تمایل به استفاده از ورق های PVC به جای ورق های MDF میباشد.
الف) حفظ محیط زیست یکی از دغدغه های اصلی جامعه بشریت است و از طرفی به دلیل اینکه در تولید صفحات ام دی اف نیاز به استفاده از چوب درختان است، قطع آنها و ساخت ورق MDF کار مناسبی نیست.
ب) ورق های MDF وزن بالاتری نسبت به ورق های فومیزه PVC دارند و استفاده از آنها جهت ساخت کمد های بزرگ، پارتیشن بندی و… روش مناسبی نیست چرا که وزن محصول تولید شده زیاد میشود.
ج) ورق های چوبی MDF قابلیت خم کاری ندارند و نمیتوان آنها را در زوایای مختلف محل نصب به صورت دقیق خم و پیچ کرد.
د) ورق های چوبی MDF طول عمر کمتر و هزینه نگهداری بیشتری نسبت به ورق فومیزه PVCدارد.
به دلایل اشاره شده در بالا موارد استفاده از ورق های ام دی اف کاهش چشمگیری داشته است. و در مقابل استفاده از ورق های فومیزه PVC افزایش داشته؛ دلایل برتری ورق فومیزه PVC نسبت به ورق چوبی MDF را میتوان موارد زیر دانست.


الف) ورق فومیزه پی وی سی کاملا ضد آب و رطوبت است در حالی که ورق MDF قابلیت نفوذ پذیری آب را دارد و این عامل باعث افزایش طول عمر ورق PVC نسبت به ورق MDF شده است.
ب) ورق فومیزه PVC را میتوان به صورت ورق PVC طرح دار ساخت که به این ورق ها، ورق فومیزه امباس میگویند. در حالی که ورق های ام دی اف را نمی توان با هر شکل و طرحی ساخت.
ج) قابلیت رنگ پذیری بالای ورق های پی وی سی نسبت به ورق های ام دی اف نیز عامل دیگری است. (مقاله رنگ آمیزی کابینت PVC را مطالعه کنید)
د) ورق های فومیزه PVC کاملا ضد آب و ضد حشرات میباشد و به دلیل ضد آب بودن قابلیت استفاده در محیط های مرطوب مانند حمام ها ، استخر ها و… را دارد در حالی که ورق ام دی اف چنین قابلیتی ندارد.
ه) ورق PVC به دلیل ساختار مولکولی آن قابلیت خود خاموشی دارد و در صورتی که این ورق ها آتش بگیرند، گسترش آتش به کندی صورت میگیرد و باعث خاموشی آتش در نقطه آتش گرفته میشود در حالی که ورق های MDF به دلیل ساختار چوبی که دارند باعث گسترش آتش می‌شوند.
و) ورق فومیزه PVC را میتوان با روکش UPVC که از جنس PVC است پوشاند. دیوار پوش های UPVC در طرح ها و رنگ های مختلفی عرضه میشوند. اگر ساختار و طرح چوب را برای استفاده در محل زندگی خود ترجیع میدهید میتوانید از دیوار پوش های UPVC که میتوانند بر روی ورق فومیزه PVC نصب شوند، استفاده کنید.
موارد اشاره شده در بالا از جمله ویژگی های بارز ورق های فومیزه پی وی سی نسبت به ورق های MDF است. علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، مزیت های دیگری مانند، قیمت ارزان، وزن سبک و قابلیت جایجایی آسان از ویژگی های دیگر ورق های فومیزه پی وی سی است که مجموع این عوامل باعت تولید کابینت آشپزخانه و یا کابینت روشویی شیک و ارزان قیمت و سبک میشود.

 

 

 

اولین گام برای داشتن کابینت آشپزخانه کاربردی و زیبا، طراحی اصولی با رعایت نکات مهندسی است.